Η συμμετοχή του ατόμου στην παγκόσμια κοινότητα, που προτείνει η Ναόμι Κλάιν, προϋποθέτει την ευαισθητοποίησή του σε ζητήματα που θίγουν και διαπερνούν την προσωπικότητά του, την πολιτιστική του υπόσταση και τις ελευθερίες του. Είναι γεγονός ότι η απεικόνιση της "ποιότητας ζωής" συνδέθηκε έντεχνα με την κατανάλωση και ειδικότερα με συγκεκριμένα προϊόντα αρχικά και την αντίστοιχη κουλτούρα που πρόωθησαν αργότερα. Από τις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου (κυρίως δεκαετία του 60) όπου οι φροντιστές της σκηνής έπαιρναν χρήματα ώστε στις σκηνές να τοποθετούνται προϊόντα με τις ετικέτες τους ευανάγνωστες από τον θεατή φτάσαμε στην αποδοχή τρόπου ζωής που καθορίζεται μέσα από τις εταιρείες που τον προβάλουν με τη βοήθεια των διαφημίσεων που κατακλυζουν όλους τους χώρους παραβιάζοντας και τον ιδιωτικό χώρο και χρόνο ακόμη. Έτσι πέρα από τα ΜΜΕ και ιδίως την τηλεόραση, πληθώρα εντύπων φτάνει καθημερινά στα σπίτια, ακόμη περισσότερα SMS κατακλύζουν τα κινητά τηλέφωνα, ενώ στα πιο απίθανα σημεία και χώρους (όπως σχολεία) μας συντροφεύουν διαφημιστικές πινακίδες.
Η Ναόμι Κλάιν περιγράφει τον νεο-ακτιβισμό ως ένα τρόπο συμμετοχής στην αντι-παγκοσμιοποίηση. Μικρές ή μεγαλύτερες ομάδες από τη δεκατία του '70 δραστηριοποίηθηκαν και δραστηριοποιούνται, για μικρά ή μεγάλα χρονικά διαστήματα, απέναντι σε καταστάσεις που καθημερινά συντούμε. Άλλοτε σιωπηλά, άλλοτε μαχητικά, μέσω της κατάληψης χώρων ή μέσω του διαδικτύου ή με΄σω αντιβιστικών ενεργειών ή με όποιο τρόπο κάθε ομάδα θεωρεί προσφορότερο αντιστέκονται, ενημερώνουν, σατυρίζουν πρακτικές, ιδέες και προϊόντα των μεγάλων ετιαρειών που ξεπερνούν σε οικονομικό μέγεθος πολλές χώρες του πλανήτη μας.
Είναι σημαντικό ότι οι νέες αυτές ανοικτές συλλογικότητες έρχονται να καλύψουν κενά από την τις υπάρχουσες συλλογικότητες (συνδικαλισμός, σύλλογοι κλπ) που τελματώνονται και δεν μπορούν να αντιδράσουν στα νέα τάξη αφού και οι ίδιοι αποτελούν περιφερειακά μέρη της που χρησιμοποιούνται για την σταθεροποίησή της.
Σημαντικό σημείο είναι ότι οι νέες συλλογικότητες αναδεικνύονται μέσα από τις τοπικότητες που αποφασίζουν να αντιδράσουν σε συγκεκριμένα θέματα. Η διασύνδεση αυτών των τοπικών συλλογικοτήτων προς το παρόν δεν οδηγεί σε ένα παγκόσμιο κίνημα για την αντι-παγκοσμιοποίηση αλλά δίνει τη δυνατότητα της διαμόρφωσης συνθηκών για μια μελλοντική κοινωνία των πολιτών με παρεμβάσεις στις αποφάσεις και τις πολιτικές. Το περιβάλλον αποτελεί ένα σχετικό πεδίο όπου τα αντίστοιχα κινήματα σταδιακά συντονίζονται σε κοινές παγκόσμιες δράσεις.
Σημαντικό σημείο των συλλογικότητων που αναπτύσσονται στα πλαίσια της αντι-παγκοσμιοποίησης είναι η ανάπτυξη μορφών νέας κουλτούρας που έρχεται σε αντιπαράθεση με την εταιρική κουλτούρα που επιβάλλει οι διαφημίσεις και το μάρκετινγκ. Στο πλαίσιο αυτό νέα τοπικά προϊόντα μικρών παραγωγών έρχονται να υποκαταστήσουν τα αναγνωρίσιμα προϊόντα γνωστών brands κα να δημιουργήσουν μια κουλτοούρα προσαρμοσμένη στην τοπικότητα. Ακόμη η πρόσβαση σ' αυτά τα προϊόντα γίνεται πιο έυκολα προσβάσιμη μέσω διαδικτύου που αποτελεί ήδη ένα προνομιακό χώρο για τους νεο-ακτιβιστές.
Επιμέρους στοιχεία με βάση το βιβλίο "Πολιτιστικός ακτιβισμός" του Μανώλη Ανδριωτάκη
Το κράτος - φίρμα: http://www.brandhk.gov.hk/brandhk/eindex.htm
Εμπορευματοποίηση και εκπαίδευση: Παιδεία με σπόνσορες
Η μουσική της καταστροφής: http://www.clashmusic.com/files/imagecache/big_node_view/files/images/matthew-herbert
Βρώμικα χέρια: http://www.artespain.com/wp-content/uploads/santiago_sierra
Ακτιβισμός ενάντια στον Μεγάλο Αδελφό: http://www.notbored.org/the-scp.html
Πινακίδες για όλους: http://www.michaelprados.com/blog/wp-content/uploads/2008/02/blf_att_nsa.jpg
Αντικαταναλωτές:http://www.breathingplanet.net/files/images/lineup.jpg
Αλήθεια: http://www.thetruth.com/
Στρέβλωσε κι εσύ μαι διαφήμιση μπορείς ...:
If there’s anything we should be taking away from the Tiger Woods catastrophe, it’s that all brands are built on the shifting sands of human complexity. Woods’s spectacular fall from grace illustrates the danger of reducing an entity – be it a person or a corporation – to a symbol. A man can no more symbolize a single principle than a product can symbolize a single idea, yet consumer culture demands that we see the world in such reductive terms. And the quickest way for a company to inject its simplified message into our collective consciousness is to tie the idea of a product to the stylized image of a celebrity. Cosmetic companies want us to look at an actress and see beauty, sportswear companies want us to look at an athlete and see strength. Companies like Nike, Gatorade and Accenture wanted us to look at Tiger Woods and see perfection. And now that he’s revealed himself to be profoundly human, that branding strategy is working against them. These companies will have to scramble to disentangle their stock from his plummeting star – lest we shift our newly formed idea of the man to the products he represents.
Περισσότερα για τη Ναόμι Κλάιν: http://indy.gr/newswire/h-naomi-klain-gia-tin-oikonomik-krisi
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου