Τρίτη 15 Δεκεμβρίου 2009

Φωτογραφίες


Το πρόσωπο, το σύνθημα έχουν πάψει να εμπνέουν, ξεφτίζουν. Η "στάση"για την ανασυγκρότηση των συνθημάτων, των λόγων, των ιδεών. Η  "στάση" όμως μπορεί να ανατρέψει την καθεστηκυία τάξη και να φέρει στο προσκήνιο νέα πρόσωπα, νέες ιδέες, νέα συνθήματα. Μέχρι να γίνει  απαραίτητη μια νέα "στάση" για να ...










Το περιβάλλον συναντά τις νέες τεχνολογίες. Η ψηφιακή εποχή προβάλλει τα θέλγητρά της στα "σιωπηλά" πλατάνια της έρημης χειμωνιάτικης πλατείας, με τους σκοτεινούς φανοστάτες και τον στερεμένο μικρό καταρράκτη. Το βέλος σημαδεύει το πολύβουο κέντρο  του οικισμού με την τουριστική αγορά στο φόρτε της.












"Έπαυλις η Γαλήνη" γράφει η πινακίδα της οικίας. Σιωπηλή, με κλειστά παράθυρα και πόρτες, ντυμένη στα χρώματά της. Μυστηριώδης για το τι κρύβει στο εσωτερικό της. Μένει εκεί ακοίμητος σύντροφος της μικρής πλατείας, των πλατανιών κια της εκκλησίας. Γαλήνια, σιωπηλή,  απόμακρη, ...








Η επιγραφή δηλωτική των προθέσεων του ιδιοκτήτη του αγροτικού μηχανήματος που έχιε μετατραπεί σε όχημα. Ο τόπος, το "εύμορφο Πήλιο", έχει θέλξει τον ορειβάτη Κυριάκο, που παραμένει πιστός λάτρης του. Η ταύτιση του ανθρώπου με το αντικείμενο και τον τόπο. Μια δηλωτική έκφραση που κετέχει και τη θέση ταυτότητας.




Η έκφραση διαφορετικών γεννεών στο χώρο του σχολείου. Η προτομή του ευεργέτη στέκει ανάμεσα στα γκράφιτι που σχεδίασαν μαθητές. Η έκφραση του παρελθόντος συμπυκνώνεται στην αυστηρή μορφή  του πλούσιου αιγυπτιώτη εμπόρου που σημαδεύει μια ολόκληρη ιστορική περίοδο. Από την άλλη η χρωματική και συνθηματική σύνθεση των παιδικών γκράφιτι που δηλώνουν την ένταυση και ανησυχία της σύγγχρονης εποχής. Ένας σιωπηλός διάλογος  που θα συνεχίζεται για μακρύ διάστημα.




Η φωτογραφία ανήκει στα νέα εθνογραφικά εργαλεία, καθώς μέσα από την στιγμιαία απεικόνιση ο ερευνητής έχει τη δυνατότητα να ανασυνθέσει μέρος του πεδίου και των υποκειμένων που παρατηρεί. Η προσέγγιση της φωτογραφίας πρέπει να γίνει σε παράθεση με το υπάρχον υλικό της έρευνας ή άλλο σχετικό υλικό ώστε να γίνει εφικτή μια  συνολική κι όχι αποσπασματική αναπαράσταση. Σημαντικό σημείο της καταγραφής είναι ποιος κάνει την φωτογράφιση. Είναι ο ερευνητής, είναι κάποιος από τα υποκείμενα μελέτης, είναι άλλος; Επίσης η ανάγνωση και ανάλυση της φωτογραφίας από ποιόν και πότε την κάνει. Μια φωτογραφία μπορεί να προσεγγιστεί και να αναλυθεί με  πολλαπλούς τρόπους μέσα από διαφορετικά υποκειμενικά πρίσματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: