Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2009

Δεκαετία γοητείας και λαθών: ΜΕΓΑΛΗ ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ «ΤΟΥ 60 ΤΟΥΣ ΕΚΔΡΟΜΕΙΣ» ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ

«Του Μικ Τζάγκερ δεν του άρεσε που πρώτα τον έβριζαν και μετά τον έβαλαν σε μουσείο. Εμένα μου αρέσει που μπαίνω στο μουσείο γιατί μέσα στο μουσείο είναι και η μούσα, που μπορεί να γίνει και μουσίτσα», είπε ο Διονύσης Σαββόπουλος με αφορμή την έκθεση, της οποίας ο τίτλος είναι παρμένος από στίχο τραγουδιού του.
Η έκθεση αποτελεί μέρος του μεγάλου αφιερώματος «Σαββόπουλος και φίλοι- Το Περιβόλι του Τρελού. 60΄s το ροκ του μέλλοντός μας». Με τον Τάσο Σακελλαρόπουλο συνεργάστηκαν ο Λάμπρος Λιάβας και η Αλεξάνδρα Χαριτάτου, ενώ ο σχεδιασμός είναι του Σταμάτη Ζάννου.


Διαπόμπευση  τεντιμπόιδων  με βάση τον  «νόμο 4000»,  το 1962
«Η χούντα ανέτρεψε τη ζύμωση, αλλά τελικά προστέθηκε και αυτή στην ελληνική δεκαετία του ΄60», λέει στα «ΝΕΑ» ο ιστορικός Τάσος Σακελλαρόπουλος. «Η αντίδραση, και αυτή περίμενε στη γωνία. Αποτελεί και εκείνη εξέλιξη της δεκαετίας του ΄60. Άφησε και αυτή τα πολιτικά, πολιτισμικά και καλλιτεχνικά της ίχνη». Η έκθεση «Του ΄60 οι εκδρομείς- Πώς ζήσαμε τα 60΄s στην Ελλάδα», που επιμελείται ο ιστορικός του Μουσείου Μπενάκη, βαδίζει χρόνο με τον χρόνο και τα έχει όλα. Τους αγώνες της νεολαίας, το πολιτικό κίνημα, το κίνημα ειρήνης, τις μουσικές εξελίξεις - τόσο με το έντεχνο τραγούδι όσο και με τον Διονύση Σαββόπουλο, αλλά και με την επιστροφή στις ρίζες (Δόμνα Σαμίου, Λάκης Χαλκιάς) όπως και με το ελληνικό ποπ τραγούδι.
«Είναι ένα μωσαϊκό με ποπ διάσταση της γοητευτικής, δύσκολης και πλούσιας εκείνης δεκαετίας. Μέσα από το υλικό που παρουσιάζεται γίνεται όμως προσπάθεια να υπάρξει σύνδεση και με τη σημερινή εποχή και τον απόηχο αυτής της δεκαετίας στους νεώτερους ανθρώπους». Τι άφησε, εν τέλει, εκείνη η εποχή; «Αφήνει μια ζύμωση που πραγματοποιήθηκε και μια νεολαία που προσπάθησε να ανατρέψει την αισθητική των γονιών της και να μεταλλάξει τον απόηχο του Εμφυλίου», λέει ο επιμελητής της έκθεσης.
«Η νεολαία για πρώτη φορά αποτελεί τάξη κοινωνική στην Ελλάδα και διεθνώς σε Ευρώπη και Αμερική. Είχε αρχίσει να ανατρέπει τα ήθη, αλλά τελικά δεν πρόλαβε. Άφησε όμως- λόγου χάρη- το ροκ και το ποπ της εποχής που το ακούμε μέχρι σήμερα. Τότε μελοποιήθηκαν Σεφέρης, Ρίτσος, Ελύτης. Όσο για το πολιτικό σκέλος: αν η δεκαετία αυτή άφησε κάτι στη μεταπολιτευτική πολιτική ζωή είναι τα λάθη της. Λάθη που έγιναν και τα οποία δεν έπρεπε να ξανακάνουν τα πολιτικά κόμματα. Το ΄40 είχε αίμα, το ΄50 έφερε αναδιοργάνωση, το ΄60 είχε διεκδικήσεις (και την Ένωση Κέντρου στην εξουσία), αλλά με τη συντήρηση διαρκώς παρούσα».

Το τσάμικο και η Μπιάφρα


Στον χώρο θα εκτίθενται φωτογραφίες προσώπων («Του 60 οι εκδρομείς») και στις τέσσερις σπαρμένες στον χώρο νησίδες αντικείμενα που περιγράφουν πώς ζήσαμε τη δεκαετία αυτή. Αντικείμενα σχετικά με τη μουσική, ρούχα εποχής, εσωτερικά σπιτιών, συσκευές, ένα φλίπερ, παιχνίδια, διαφημίσεις, μικρές ηλεκτρικές συσκευές και συσκευές ήχου. «Θα καταδεικνύονται η δροσιά, η φρεσκάδα, η γοητεία της εποχής και πώς όλα αυτά κατέληξαν στη χούντα», λέει ο Τάσος Σακελλαρόπουλος. Σε μια φωτογραφία ο Παπαδόπουλος, Πάσχα, χορεύει τσάμικο στη Σχολή Αστυνομίας και σε άλλη ο Παττακός αγριοκοιτάζει μια κοπέλα με μίνι σε καλλιστεία μιας γιορτής κρασιού. Και μαζί το Βιετνάμ, η Μπιάφρα, οι Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, Κέννεντυ και Τζόαν Μπαέζ, το Γούντστοκ.
Με κατάληξη τον άνθρωπο στο φεγγάρι. 
Πηγή Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 

Δεν υπάρχουν σχόλια: