Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2010

Ιταλία: εχθρικοί με τους μετανάστες οι μαθητές Λυκείου

Η πλειονότητα των μαθητών Λυκείου στην Ιταλία διάκεινται πολύ αρνητικά ή αρκετά αρνητικά έναντι των μεταναστών, δείχνει έρευνα ινστιτούτου, διαπιστώνει όμως επίσης ότι οι μαθητές που λαμβάνουν μέρος σε ειδικό πρόγραμμα κριτικής ανάγνωσης των εφημερίδων στην τάξη παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά αποδοχής των μεταναστών.
«Η ανασφάλεια, μια αίσθηση απειλής που αναφέρεται στην καθημερινότητα (κοινό έγκλημα) και στο μέλλον τους στην αγορά εργασίας (ανεργία)» φαίνεται να βρίσκεται στη βάση της αρνητικής κρίσης που διατυπώνουν οι μαθητές έναντι των μεταναστών, διαπιστώνει η GFK-Eurisko. Σε ποσοστό 58% εκφράζουν πολύ αρνητική ή αρκετά αρνητική γνώμη και μόνο 22% θεωρούν την αύξηση του αριθμού των μεταναστών φαινόμενο θετικό ή αρκετά θετικό. Εκτίμηση των ειδικών είναι ότι αγωνίες που συνδέονται με την αβεβαιότητα της ηλικίας τους αλλά και τις οικονομικές συνθήκες τούς οδηγούν στη δυσπιστία, οπότε υποβαθμίζουν παράγοντες θετικούς, όπως οι αξίες ή ο πολιτισμός εν γένει.
Αξιοσημείωτο είναι ότι υψηλότερα ποσοστά αποδοχής των μεταναστών είχαν οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα «Η εφημερίδα στην τάξη», το οποίο ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια με πρωτοβουλία πολιτών και εκδοτών και σήμερα εμπλέκει 1,7 εκατομμύριο Ιταλούς μαθητές δημόσιων λυκείων. Στόχος του ήταν να βάλει την εφημερίδα στην τάξη, ώστε οι έφηβοι να μάθουν, πρώτον, να διαβάζουν κριτικά και δεύτερον, να μπορούν να αναγνωρίσουν ένα δεύτερο επίπεδο πίσω από τα γραφόμενα. Ετσι γίνονται καλύτεροι πολίτες. Για να επιτευχθεί αυτό υπάρχει διαρκής συνεργασία καθηγητών και δημοσιογράφων. Το πρόγραμμα, στο οποίο παίρνουν μέρος μεγάλες και σοβαρές εφημερίδες, όπως η πολιτική «Corriere della Sera», η οικονομική «24Ore» και η αθλητική «La Gazzetta dello Sport», οργανώνει κάθε χρόνο ημερίδες. Η φετινή, κατά την οποία παρουσιάστηκε η έρευνα, ήταν αφιερωμένη στην «κοινωνική ενσωμάτωση των ασθενέστερων» στην ιταλική κοινωνία. Η έρευνα είχε ακόμα μία ενδιαφέρουσα πτυχή. Τα παιδιά που διαβάζουν εφημερίδες στην τάξη «προετοιμαζόμενα να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες», όπως αναφέρουν υπεύθυνοι του προγράμματος, έδειξαν στην έρευνα πρόθεση ενεργού συμμετοχής στην κοινωνία των πολιτών και στην πολιτική, προδιάθεση να πληρώνουν φόρους και να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: