«Οι εφημερίδες επηρεάζουν σημαντικά τον κοινωνικό διάλογο»
Το τέταρτο κατά σειράν «Print Media Conference», η διεθνής δηλαδή ημερίδα για τα πάσης φύσεως έντυπα, πραγματοποιείται την προσεχή Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου, στο ξενοδοχείο «Ledra Marriott». Εκεί, θα παρουσιασθούν και θα συζητηθούν παραδείγματα, λύσεις και στρατηγικές που θα αφορούν τόσο την έξοδο από την κρίση όσο και την ανάπτυξη του κλάδου. Μια πρώτη γεύση μπορούμε να πάρουμε απ' όσα απάντησαν στις ερωτήσεις της «Κ.Ε.» ο Αλτούγκ Ατσάρ και ο Στιβ Φόλγουελ.
Ο Steve Folwell ηγείται του στρατηγικού σχεδιασμού για τον όμιλο «Guardian Media Group», που εκδίδει, μεταξύ άλλων, την ημερήσια «Guardian» και τον κυριακάτικο «Observer». Ειδικότερα, έχει την ευθύνη της στρατηγικής για τη διαχείριση του χαρτοφυλακίου προϊόντων του ομίλου αλλά και της διεθνούς ανάπτυξης του.
*Δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν ότι τα έντυπα πέθαναν. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;
- Η αλήθεια είναι ότι ο κλάδος των εντύπων διέρχεται τη βαθύτερη κρίση του από τη δεκαετία του '20. Εως τώρα, πάντως, καμία από τις μεγάλες, τις πανεθνικές εφημερίδες της Βρετανίας δεν έχει πει «αντίο» στα εγκόσμια και, παρότι κάποια τοπικά φύλλα κατέβασαν ρολά, τα φύλλα που κυριαρχούν στις τοπικές αγορές είναι ακόμη κερδοφόρα. Οι ειδησεογραφικοί οργανισμοί αναγκάστηκαν να αναδιοργανώσουν τις εφημερίδες τους και να προχωρήσουν σε περιορισμό των εξόδων, αλλά για την ώρα έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά ανθεκτικοί.
*Οπότε; Τι σόι μέλλον έχουν τα έντυπα;
- Ο καλύτερος τρόπος για να διευρύνουμε την απήχηση του δημοσιογραφικού μας υλικού δεν είναι πλέον τα έντυπα, είναι η ηλεκτρονική δημοσιογραφία. Από την άλλη, ωστόσο, οι εφημερίδες εξακολουθούν να προσφέρουν τα μέγιστα στην κερδοφορία μας και να επηρεάζουν σημαντικά τον κοινωνικό διάλογο.
*Διά ταύτα;
- Διά ταύτα, το μέλλον των εφημερίδων δεν θα αφορά τη διάδοση αλλά σχολιασμό των ειδήσεων.
*Ο Ρούπερτ Μέρντοχ επιμένει στις ειδησεογραφικές σελίδες επί πληρωμή. Απ' ό,τι ξέρω, ο όμιλος του «Guardian» έχει μάλλον αντίθετη άποψη. Τι απαντάτε;
- Δεν νομίζω ότι είναι και τόσο εύκολο να πάει κανείς κόντρα στη «δωρεάν» κουλτούρα του Ιντερνετ, ιδίως στον τομέα της «γενικής» ειδησεογραφίας. Ακόμη και αν όλες οι εφημερίδες άρχιζαν να χρεώνουν τις ηλεκτρονικές εκδόσεις τους, θα έπρεπε να ανταγωνισθούν οργανισμούς όπως το BBC, το CNN και το Sky News του ίδιου του Μέρντοχ, οι ιστοσελίδες των οποίων παρέχουν δωρεάν και πρώτης γραμμής ενημέρωση. Εννοείται ότι για συγκεκριμένες εφημερίδες και για συγκεκριμένους αναγνώστες θα δουλέψει η επί πληρωμή ιστορία και αναμφιβόλως κάποια από τα πειράματα θα αποδειχθούν αποτελεσματικά. Για την ώρα, όμως, είμαστε πεπεισμένοι ότι το ρίσκο είναι μεγάλο και δεν αντισταθμίζει τη συνεχιζόμενη αύξηση της αναγνωσιμότητάς μας. Εκεί όπου μπορεί να δουλέψει αυτό το πράγμα είναι σε εξειδικευμένες περιπτώσεις της ειδησεογραφίας και της πληροφόρησης και, ιδίως, στη διάδοση των νέων μέσω κινητής τηλεφωνίας. Εκεί, ο κόσμος είναι διατεθειμένος να πληρώσει για τη βολή του, να τα έχει δηλαδή άμεσα τα νέα στο τηλέφωνο, και έχουν αναπτυχθεί έξυπνοι τρόποι πληρωμής. Παράδειγμα; Μόλις ξεκινήσαμε ως «Guardian» μια επί πληρωμή εφαρμογή για το iphone, που αφενός αναδείχθηκε σε νούμερο ένα προσοδοφόρο εφαρμογή για όλη τη Βρετανία και αφετέρου αποκόμισε τις καλύτερες κριτικές παγκοσμίως στον τομέα των ειδησεογραφικών εφαρμογών.
*Πώς βλέπετε το ψηφιακό μέλλον για τις φίρμες, τα brand names των media; Θα καταφέρουν να επιβιώσουν;
- Εξαρτάται από τις πρωτοβουλίες των διευθυντών και των εκδοτών και την υποστήριξη που θα λάβουν από τους ιδιοκτήτες των ΜΜΕ. Πριν εμφανισθεί το Ιντερνετ, ο «Guardian» ήταν η ένατη σε μέγεθος βρετανική εφημερίδα. Επενδύσαμε όμως πολύ στο κυβερνοδιάστημα και συνεχίζουμε διαρκώς να επενδύουμε. Η επιλογή αυτή, σε συνδυασμό με την διακριτή φύση της ειδησεογραφίας μας, έφεραν την ιστοσελίδα μας guardian.co.uk στην πρώτη θέση μεταξύ των ιστοσελίδων των εφημερίδων, ενώ παγκοσμίως έχουμε κερδίσει πάνω από 35.000.000 χρήστες. Οι περισσότεροι μάλιστα από τους αυτούς τους χρήστες, συμπεριλαμβανομένων περίπου 100.000 Ελλήνων, δεν είναι κάτοικοι Βρετανίας. Παρότι το ιντερνετικό μοντέλο δεν είναι και τόσο εύκολη ιστορία, καταφέρνουμε να αποκομίζουμε περισσότερα από 30.000.000 ευρώ ετησίως από τις κάθε είδους ενέργειές μας στο κυβερνοδιάστημα.
*Θέλω την άποψή σας για το μέσα ζήτημα που έχει προκύψει με τον ανταγωνισμό μεταξύ των μπλόγκερ και των δημοσιογράφων. Τι είναι τελικά: φίλοι ή εχθροί;
- Φίλοι αναμφιβόλως! Οπως δήλωσε προσφάτως ο διευθυντής του «Guardian» Αλαν Ρασμπριτζερ, άμα αντιμετωπίζεις την μπλογκόσφαιρα με ανοιχτό μυαλό, δεν σε παίρνει μετά να βγαίνεις και να λες ότι μόνο οι δημοσιογράφοι διαθέτουν γνώσεις και ενόραση. Πολλά από τα πλέον ενδιαφέροντα πειράματα του «Guardian» αυτή την εποχή αφορούν στο συνδυασμό των πραγμάτων που κάνουν οι δημοσιογράφοι με τις εμπειρίες, το πάθος και την ειδίκευση των αναγνωστών μας, των επισκεπτών μας, των ανθρώπων που θέλουν εντέλει να συμμετέχουν στην ειδησεογραφία μας. Οταν αναπτύξαμε την περιβαλλοντική ιστοσελίδα του «Guardian», το κάναμε ξέροντας ότι δεν μπορούσαμε από μόνοι μας να καλύψουμε έναν τόσο χαώδη τομέα. Οπότε, φροντίσαμε να διασυνδεθούμε με ένα δίκτυο από μπλόγκερ και από άλλες περιβαλλοντικές ιστοσελίδες. Εμείς αναφερόμαστε σε αυτούς κι αυτοί αναφέρονται σε εμάς. Τους προσφέρουμε μια πλατφόρμα ολόκληρη και ένα μεγάλο ακροατήριο, συν ένα τμήμα από τα διαφημιστικά έσοδα. Μας προσφέρουν ποικιλία και εύρος πληροφόρησης, που από μόνοι μας ούτε να τα ονειρευτούμε δεν θα μπορούσαμε. Να σας δώσω ένα παράδειγμα; Η κυκλοφορία στο guardian.co.uk/environment αυξήθηκε κατά 137% το τελευταίο τρίμηνο του 2009!
«Το Ιντερνετ επί πληρωμή είναι το μέλλον»
Ο Αλτούγκ Ατσάρ είναι αναπληρωτής διευθυντής εμπορικού τομέα στην «Hurriyet», υπεύθυνος για τη δημιουργία εξειδικευμένων προτάσεων και εγχειρημάτων και την ανάπτυξη νέων διαφημιστικών προσφορών και χώρων.
Διευθύνει επίσης την ανάπτυξη και πώληση συνολικών λύσεων που συνδυάζουν την «Hurriyet» με άλλα media του ομίλου Dogan.
*Δεν είναι λίγοι όσοι υποστηρίζουν ότι τα έντυπα πέθαναν. Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;
- Δεν νομίζω ότι μπορούμε να μιλάμε για θάνατο των εντύπων. Οπως συνέβη σε μια σειρά από άλλους βιομηχανικούς τομείς, θα δούμε κι εδώ κάποιες συγχωνεύσεις και συμπράξεις. Οι λόγοι; Ο βασικότερος λόγος είναι η μείωση των ποσοστών κέρδους.
*Υπάρχουν, άραγε, συνταγές εξόδου από την κρίση;
- Πρώτον, το πλέον πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο των έντυπων «μέσων» (αλλά και των ηλεκτρονικών) είναι το περιεχόμενο. Οποιος θέλει να επιβιώσει στη ζούγκλα των media πρέπει να βελτιώσει την ποιότητα του περιεχομένου του. Πρέπει οι ιδιοκτήτριες εταιρείες των εντύπων να επενδύσουν περισσότερα στον τομέα της έρευνας και ειδικότερα στον τομέα της αποτελεσματικότητας. Τρίτον, πρέπει να ενοποιήσουμε τους αναγνώστες των εντύπων και των ηλεκτρονικών εκδόσεων, για να πείσουμε με το σημαντικό άθροισμά τους ότι δεν είναι πια και τόσο υψηλό το κόστος των διαφημίσεων, ότι αξίζουν τα λεφτά τους.
*Ωραία, λοιπόν, έχουν μέλλον τα έντυπα. Τι σόι μέλλον είναι αυτό;
- Η δομή των εντύπων ΜΜΕ αλλάζει, κι αυτό είναι κάτι που πρέπει να το αντιληφθούμε άμεσα. Πάρτε για παράδειγμα την πρόσφατη δική μας καμπάνια, με κεντρικό σύνθημα «Περισσότερη "Hurriyet" για όλους». Λέμε έτσι στους αναγνώστες μας ότι μπορούν να έρθουν σε επαφή με όλα όσα προσφέρει η εφημερίδα μας, είτε εντύπως, είτε ηλεκτρονικώς, είτε μέσω κινητής τηλεφωνίας.
*Μιας και μιλάτε για ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων, ο Rupert Murdoch ετοιμάζεται να χρεώσει τις δικές του. Πώς τη βλέπετε αυτή την πρωτοβουλία;
- Το «Ιντερνετ επί πληρωμή» είναι το μέλλον! Προσοχή όμως: Η πληρωμή θα αφορά συγκεκριμένες περιοχές των εφημερίδων και συγκεκριμένα ενδιαφέροντα και δεν νομίζω ότι οι απλές εκδόσεις των φύλλων θα χρεώνονται.
*Πώς βλέπετε το ψηφιακό μέλλον για τις φίρμες, τα brand names των media; Θα καταφέρουν να επιβιώσουν;
- Εφόσον προσαρμοστούν στην ψηφιακή εποχή οι φίρμες θα επιβιώσουν μια χαρά, γιατί στο τέλος αυτό που μετράει είναι η ισχύς τους, η αξιοπιστία τους, η εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Γι' αυτό το λόγο η ιστοσελίδα hurriyet.com.tr είναι η πλέον επισκέψιμη στην Τουρκία και η ιστοσελίδα nytimes.com είναι η πλέον επισκέψιμη στις ΗΠΑ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου