Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

Οι 4 αιτίες φυγής από τα ιδιωτικά

ΚΡΙΣΗ, ΤΕΚΜΗΡΙΑ, ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑ, ΑΝΕΠΑΡΚΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Η ερχόμενη σχολική χρονιά αναμένεται να είναι δύσκολη τόσο για τη δημόσια όσο και για την ιδιωτική εκπαίδευση. Αμφότερες θα υποστούν τις άμεσες και έμμεσες συνέπειες των σκληρών οικονομικών μέτρων. Στη δημόσια εκπαίδευση ήδη προδιαγράφεται η νέα τάξη πραγμάτων (δραστικές μειώσεις προσλήψεων, υπερδιπλασιασμός συνταξιοδοτήσεων, συγχωνεύσεις τμημάτων, υπερωρίες, διαρκείς μετακινήσεις εκπαιδευτικών κ.ά.).
Στην ιδιωτική, όμως, ορισμένα μηνύματα είχαν αρχίσει να εκπέμπονται πολύ πριν αρχίσει η διαρροή των μαθητών, που υπολογίζεται να ξεπεράσει το 20%.
* Η απελευθέρωση των διδάκτρων, το 2004, οδήγησε σε δυσθεώρητες αυξήσεις (έως και 120%!).
* Η έλλειψη των εκπαιδευτικών (λόγω μεγάλης απορρόφησης από τα δημόσια σχολεία) κυρίως στα Δημοτικά, χαμήλωσε τις προδιαγραφές στις προσλήψεις περιορίζοντας παράλληλα το πλαίσιο διεκδικήσεων (φορολογικών, ασφαλιστικών κ.ά.) από το προσλαμβανόμενο προσωπικό.
* Το τεκμήριο στα δίδακτρα πλέον προβληματίζει κι εκείνους που δεν πλήττονται καίρια από την κρίση, αλλά θα προτιμήσουν να αποφύγουν τη βαρύτερη φορολόγηση.
Στα ιδιωτικά σχολεία φοιτούν περίπου 95.000 μαθητές, ήτοι το 7% του μαθητικού δυναμικού της χώρας. Τα περισσότερα από τα σχολεία αυτά, δηλαδή το 70%, βρίσκονται στην περιφέρεια Αττικής (τα μισά είναι συγκεντρωμένα στην Ανατολική Αττική). Τα δίδακτρα εντάσσονται σε μια κλίμακα τριών κυρίως επιπέδων. Ξεκινούν από τα 4.000-6.000 ευρώ, ανεβαίνουν στα 6.500-9.000 και φτάνουν στα 10.000 ευρώ και πάνω. Η διαβάθμιση αυτή συνδέεται και με τη διαστρωμάτωση των οικογενειών που αποφασίζουν να επιλέξουν το ιδιωτικό σχολείο για την εκπαίδευση των παιδιών τους. Οπερ σημαίνει ότι σ' αυτά δεν απευθύνονται μόνον τα πολύ υψηλά εισοδήματα, αλλά και οι λεγόμενες μεσαίες ή και μικρομεσαίες οικογένειες, οι οποίες λαμβάνουν σοβαρά υπ' όψιν δεδομένα όπως: παραπάνω εκπαιδευτικές παροχές (ξένες γλώσσες, πληροφορική και άλλα επιπλέον μαθήματα), εγκαταστάσεις-υποδομές, ασφάλεια και μεταφορά. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, πως βάσει των πρώτων στοιχείων η εκτιμώμενη μείωση των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία δεν αφορά τα ακριβότερα (που διατηρούν σε γενικές γραμμές το μαθητικό τους δυναμικό), αλλά τα μεσαίας κλίμακας, τα οποία θα δουν μεγαλύτερη μείωση στις εγγραφές των εισαγωγικών τάξεων (Α' Δημοτικού, Α' Γυμνασίου) και μικρότερη στις ενδιάμεσες.
Με άλλα λόγια, είναι πολυσύνθετη η εξήγηση για τις ανατροπές στην εκπαίδευση και εν προκειμένω στην ιδιωτική. Βασικότεροι, πάντως, λόγοι που οδήγησαν στην ήδη αποτυπωμένη μείωση του ενδιαφέροντος (σ.σ. είναι χαρακτηριστικό ότι σε σχολεία όπου υπήρχε μεγάλη λίστα αναμονής, φέτος δεν χρειάστηκε καν να γίνει η αναγκαστική κάθε χρόνο κλήρωση) είναι:
1 Η οικονομική κρίση. Υπάρχουν πολλοί μεσαίοι, μικρομεσαίοι (μισθωτοί, αυτοαπασχολούμενοι, μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες) που φέρουν μεγάλο βάρος των οικονομικών μέτρων και υφίστανται τις συνέπειες της κρίσης. Το βαλάντιό τους δεν αντέχει πλέον τα δίδακτρα.
2 Τα τεκμήρια στα δίδακτρα. Πλέον το ποσό που αναγράφεται στις αποδείξεις πληρωμής που χορηγούν τα ιδιωτικά σχολεία αποτελεί τεκμήριο εισοδήματος. Πολλοί είναι εκείνοι που θα σκεφθούν τη βαρύτερη φορολόγηση.
3 Η αισχροκέρδεια που προέκυψε από την απελευθέρωση των διδάκτρων επί Ν.Δ. (2004-09). Σύμφωνα με στοιχεία της Γ.Γ. Εμπορίου, οι αυξήσεις στα δίδακτρα είναι τόσο υψηλές που μέσα στην τελευταία πενταετία έφτασαν το 120%. Ο ρυθμός αύξησης των διδάκτρων άρχισε να απομακρύνει τη μέση οικογένεια από το ιδιωτικό σχολείο και το πρόβλημα γίνεται οξύτερο με την κρίση.
4 Ο συνδυασμός της απελευθέρωσης των διδάκτρων με την έλλειψη προσωπικού οδήγησε πολλούς επιχειρηματίες, κυρίως μικρών και μεσαίων μονάδων, στην καθιέρωση στυγνών ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων λειτουργίας. Αποτέλεσμα: το 1/3 των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δεν διαθέτουν τα τυπικά προσόντα και διοριστήρια και παράλληλα υφίστανται τις συνέπειες με τον αναπόφευκτο περιορισμό των δικαιωμάτων τους. Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρείται στα Δημοτικά, όπου νηπιαγωγοί διδάσκουν μέχρι και την τρίτη τάξη, ενώ φιλόγλοι και φυσικομαθηματικοί τις μεγαλύτερες. Αυτό δεν είναι κατ' ανάγκη πρόβλημα, τουλάχιστον ως προς την ποιότητα της εκπαίδευσης, λένε πολλοί. Τους λείπει η σχετική εξειδικευμένη εκπαίδευση και επιμόρφωση, απαντούν οι διαφωνούντες.
Πάντως, οι πρώτες καταγραφές για την ερχόμενη χρονιά δείχνουν μείωση μαθητών που ίσως και να υπερβεί το 20%. Οι εγγραφές για τις εισαγωγικές τάξεις (Α' Δημοτικού και Α' Γυμνασίου), που θεωρούνται κομβικές για ένα ιδιωτικό σχολείο, παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη πτώση, με αποτέλεσμα να υπάρχει μείωση από 1 έως 3 τμήματα (στα μεγάλα σχολεία). Στις ενδιάμεσες τάξεις η πτώση των προεγγραφών ξεπερνά το 15%. *

«Τα σχολεία πυρήνας μάθησης»

«Ισως έχει φτάσει η ώρα οι ιδιοκτήτες να πάρουν την απόφαση να αντιμετωπίσουν τα σχολεία τους όχι ως επιχείρηση, αλλά ως πυρήνα παραγωγής κοινωνικού αγαθού.
Οφείλουν να αποκαταστήσουν τις σχέσεις τους με τους εκπαιδευτικούς, τους οποίους μειώνουν, κακοπληρώνουν και τρομοκρατούν συστηματικά, επιβάλλοντας εργασιακές συνθήκες Μεσαίωνα.
Οφείλουν, επίσης, να μειώσουν τα δίδακτρά τους, ώστε έμπρακτα να αποδείξουν πως έχουν αντιληφθεί το νέο οικονομικό περιβάλλον και πως έχουν τη δυνατότητα να ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας. Πάνω απ' όλα, όμως, οφείλουν να στηρίξουν τα σχολεία τους σε μια λογική παιδαγωγική και όχι στυγνά ιδιωτικοοικονομική», δήλωσε ο Μιχάλης Κουρουτός, πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ (Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος).

Δεν υπάρχουν σχόλια: