Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2008

ΜΜΕ: η περίπτωση του "Πρώτου Θέματος"


Το "Πρώτο Θέμα" εκδόθηκε τα τελευταία χρόνια από ομάδα δημοσιογράφων με γνωστότερους από την τηλεοπτική τους παρουσία τους Τριανταφυλλόπουλο Μάκη και Αναστασιάδη Θέμο. Ένα απο τα πρώτα σλόγκαν για την εφημερίδα που ακούστηκαν ήταν "Η εφημερίδα των δημοσιογράφων", σε αντιπαράθεση με τις υπόλοιπες εφημερίδες που ανήκουν κατά την άποψή τους είτε σε επιχειρηματικούς ομίλους είτε σε κόμματα, με αποτέλεσμα μια κατευθυνόμενη πληροφόρηση μέσα από το πλέγμα των συμφερόντων και των συγκεκριμένων πολιτικών.
Η εφημερίδα εκδόθηκε ως κυριακάτικη, πολυσέλιδη, με μοντέρνα αισθητική εμφάνιση, ταμπλντόιτ, με ένθετα κια εγκαινίασε ένα πρωτοφανή, για τα τότε δεδομένα του ημερήσιου τύπου, κύκλο προσφορών κυρίως cd, dvd. Μεγάλο ατού της θεωρήθηκαν τα ρεπορτάζ που λειτουργούσαν παράλληλα με τις τηλεοπτικές εκπομπές των Τριανταφυλλόπουλου και Αναστασιάδη με αιχμή την σκανδαλολογία γεγονός που προσέλκυσε ένα μεγάλο κοινό αναγνωστών. Το όλο εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία καθώς ανέβηκε στις πρώτες θέσεις της κυκλοφορίας. Η εφημερίδα εντάσσεται στο χώρο της κεντροαριστεράς με εμφανή διάθεση για πολεμική ενάντια σε συγκεκριμένα κυβερνητικά στελέχη όπως ο πρώην Υπουργός Επικρατείας κ. Ρουσόπουλος. Παρόλα αυτά στην περίπτωση του σκανδάλου Ζαχόπουλου αποκαλύφθηκε μια εμπλοκή των ιδιοκτητών σε δίκτυα εξουσίας που έχει ενδιαφέρον να εξεταστούν ως προς τη δημιουργία ειδήσεων ή την εμμονή σε κάποιες περιπτώσεις. Στην συγκεκριμένη περίπτωση το μοντέλο του Νοάμ Τσόμσκι για τα ΜΜΕ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξηγηθεί το όλο πλέγμα που αποκαλύφθηκε.
Στην έκδοση της Κυριακής 9/11/2008 η εφημερίδα έχει 80 σελίδες αλλά προσθέτει και ένα επιπλέον τετρασέλιδο εξώφυλλο όπου υπάρχει διαφοροποίηση στα θέματα της πρώτης σελίδας. Εντύπωση προκαλεί η χρήση της φωτογραφίας ως μέσου όπου ο αναγνώστης υποβάλλεται συνειρμικά να αναπαραγάγει ή να ανακαλέσει σημασιοδοτήσεις.
Τα κείμενα ενυπόγραφα ή μη έχουν μια ρητορική απλή που είναι ευκολοκατάληπτη από τον μέσο αναγνώστη. Η διάρθρωση της θεματολογίας ακολουθεί μια συνηθισμένη πορεία δηλαδή προτάσσονται τα πολιτικά νέα και η επικαιρότητα στην Ελλάδα, ακολουθούν ρεπορταζ που κινούνται στο χώρο των σκανδάλων ή των κοινωνικών προκλήσεων. Εμβόλιμα μπαίνουν άρθρα ή ρεπορτάζ ειδικού ενδιαφέροντος που όμως εντάσσονται σε μια γενικότερη προβληματική που ήδη έχει αναπτυχθεί στις προηγούμενες σελίδες όπως το άρθρο της σελ. 26 "Μεταναστεύουν στη Κύπρο οι χριστιανοί Ρομά της Θράκης". Η αρθρογραφία συνεχίζεται με τα διεθνή νέα όπου σημαντικό μέρος καταλαμβάνουν οι αναλύσεις των δημοσιογράφων της εφημερίδας. Ειδικά στο συγκεκριμένο φύλλο παρουσιάζονταν η περίπτωση του Μπαράκ Ομπάμα. Ακολουθούν σε ένθετη σελιδοποίηση τα οικονομικά νέα για να ακολουθήσουν ειδήσεις που εντάσσονται στην κατηγορία του gossip και του life style. Προς το τέλος εντάσσονται κοινωνικά θέματα όπως "Μεσαιωνικό κολαστήριο οι φυλακές Χανίων". Ακολουθούν τα αθλητικά νέα, ο καιρός και μια σειρά άρθρων με τον τίτλο "Γνώμες" που θίγουν θέματα της ειδησεογραφίας. Η εφημερίδα ολοκληρώνεται με ειδήσεις τύπου λεζαντών ή άρθρων που έχουν ως θέμα τους τα media. ντύπωση πριοκαλούν οι διαφημιστικές καταχωρήσεις συνήθως ολοσέλιδες και η προσπάθεια χρήσης λέξεων κλειδιών που διατρέχουν όλες της σελίδας όπως η χρήση του ονόματος Ομπάμα στο συγκεκριμένο φύλλο. Στα ένθετα συμπεριλαμβάνονται αυτόνομα το thema, το DECO, ενώ η έκδοση πλαισιώνονταν από cd, dvd και διαφημιστικά έντυπα εταιριών. Ιδιαίτερα προβάλλονταν το κουπόνι των 4€ προσφορά της εφημερίδας στους αναγνώστες ως ενίσχυση στο δοκιμαζόμενο οικογενειακό προϋπολογισμό.

1 σχόλιο:

Έλενα Σιδέρη είπε...

poli kali douleia an kai ligo synoptiki, pantws ta kyriotera themata ypogrammistikan diavgeia